Pistacje (https://www.bee.pl/9235-pistacje) są zazwyczaj zdrowe, pełne składników odżywczych i o obniżonej wartości kalorycznej. Zaleca się stosowanie ich jako przekąski w celu dostarczenia suplementów diety. Kilka z nich dostarczy wiele cennych składników do naszego organizmu. Krzewy pistacjowe zawierają jadalne nasiona, które mogą być spożywane. Niektóre z gatunków drzew wykorzystują swój wygląd do przyciągania ludzi i często rosną jako atrakcyjne drzewa.

Czym są pistacje i jak rosną?

Pistacje to jedne z wielu najsmaczniejszych i najzdrowszych orzechów. Pistacja jest jedną z roślin, która należy do klimatu umiarkowanego i pochodzi z rodziny nerkowców. Jadalne części rośliny nazywane są pistacjami. W naszej kulturze nie jest to zbyt często spotykany rodzaj orzecha, choć można go kupić w niemal każdym sklepie.

Jakie są wartości odżywcze pistacji?

Oprócz wielu składników odżywczych, jakie zawierają pistacje, są one również niskokaloryczną alternatywą dla niezdrowych przekąsek. Jedna pistacja ma 3 kalorie. Pistacje są, oczywiście, prawdziwą witaminą. Jest doskonałym źródłem witamin z grupy B. W porównaniu z innymi rodzajami orzechów, pistacje będą znane z tego, że są produktem bogatym w witaminę B6. Ponadto, pistacja jest cennym magazynem biotyny, tiaminy, ryboflawiny, niacyny i kwasu pantotenowego. Pistacje, podobnie jak witaminy, są oczywiście również magazynem minerałów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zawierają:

  • potas,
  • żelazo,
  • fosfor,
  • magnez,
  • mangan.

Pistacje są cenione przez wielu za swoje właściwości antyoksydacyjne, dzięki zawartym w nich specyficznym przeciwutleniaczom. Jest to prawdopodobnie żywność o największym potencjale antyoksydacyjnym.

Jakie są podstawowe korzyści z jedzenia pistacji?

Niewiele osób wie, że pistacje są z pewnością cennym źródłem kilku wartościowych składników, które mają właściwości prozdrowotne, chroniące nasz organizm i wspomagające jego pracę. Dzięki wysokiemu profilowi antyoksydacyjnemu poprawiają wygląd naskórka, odżywiają i blokują aktywność wolnych rodników, blokując tym samym przepływ energii.

Jak pistacje mogą działać profilaktycznie?

Ze względu na wysoką zawartość karotenoidów, pistacje są uważane za produkt łatwy do zapobiegania chorobie. Ich spożywanie przyczynia się również do poprawy pracy jelit, zapobiega zaparciom, a dzięki zawartości błonnika pomaga w redukcji masy ciała. Witamina B6 zawarta w orzechu ma znaczenie dla układu nerwowego i może kontrolować jego funkcjonowanie.

 

Justyna