Pistacje są jedną z wielu zdrowych przekąsek. Warto pamiętać, że wszelkie orzechy są naturalnie doskonałym źródłem kalorii, ale niewielkie ilości pistacji nie powinny być ograniczane i przynoszą wiele korzyści zdrowotnych.

Jakie są szczególne własności pistacji?

Pistacje mają wiele właściwości prozdrowotnych, które mogą obejmować dobrą równowagę cholesterolu i ujemny poziom tego składnika. Pistacje posiadają właściwości antyoksydacyjne, które mogą mieć pozytywny wpływ na większość problemów zdrowotnych. Sugeruje się również ich pozytywny wpływ na zmniejszenie objawów menopauzalnych i polepszeni zdrowia oczu, zwłaszcza u osób starszych.

Jaka jest wartość odżywcza pistacji?

100 gramów zawiera więcej niż 550 kalorii dla jednej osoby. Składa się jeden orzech z 67% tłuszczu, 20% węglowodanów i 13% niezbędnego białka. To ostatnie może być warte podkreślenia, szczególnie dla wegetarian i wegan. Oprócz witamin, pistacje zawierają luteinę, żelazo, minerały wapnia, magnez, mangan, fosfor, potas i cynk. Pistacje znane są z bardzo wysokiej zawartości gamma-tokoferolu oraz fitosteroli. Orzechy pistacjowe zawierają niezbędne dla organizmu człowieka witaminy, przede wszystkim witaminę C oraz witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6, B9).

Jak pistacje pomagają walczyć z niektórymi chorobami?

Pistacje są zdrowe i obfite, zwłaszcza jeśli masz problem z cholesterolem. Badanie przeprowadzone przez Journal of Diet w 2010 roku wykazało, że pistacje miały korzystny wpływ na osoby z wysokim cholesterolem w małej grupie 28 osób. Pistacje mają niewielką listę glikemiczną, więc są zdecydowanie dobrym produktem, jeśli masz cukrzycę. Niektóre badania wykazały, że mają one również korzystne działanie w kontekście kontroli poziomu cukru we krwi i ciśnienia krwi. Zawartość luteiny przyczynia się do jej korzystnego wpływu na poszczególne narządy.

Jak pistacje działają na układ trawienny i chudnięcie?

To, co odróżnia je od innych orzechów, to wysoka zawartość błonnika. To czyni je zdrową przekąską, która jest dobra dla naszego układu trawiennego. Badanie opublikowane przez FASEB w 2012 r. wykazało, że stosowanie pistacji może zwiększyć ilość korzystnych bakterii dla zdrowia jelit. Choć mogą być bardzo sycące, to warto spożywać pistacje z umiarem, tym bardziej, że mogą dostarczyć sporo kalorii. Jednak istnieją badania, które pokazują, że wykorzystanie pistacji może rzeczywiście być korzystne dla procesu utrzymania zdrowej wagi. Ze względu na jakość życia, kilka orzeszków pistacjowych wieczorem powinno załatwić sprawę.

 

Justyna